Iniciació 2

EL MISSATGE SECRET:

Ens posarem en cercle. Un dels nens escollirà un ritme senzill  (el professor proposarà de quantes pulsacions ha de ser i, la primera vegada, aquest nen pot mostrar la seva elecció al professor, avanç de començar).

Quan el nen té clar quina combinació rítmica vol fer, la farà suaument a l’esquena del company que tingui al costat. I així, un darrere de l’altre, s’aniran passant el ritme. Quan arribi al nen que ha començat el joc, el compararem amb el original i parlarem de las diferencies que s’han pogut produir.

Treballarem així la concentració i la memòria, practicant ritmes d’una manera atractiva i lúdica per als nens. El joc es pot fer amb petits cops a la esquena o, també, agafant les mans dels companys, es transmet el ritme prement-les delicadament.

 

JOCS D’ESCOLTA I CONFIANÇA:

Proposem al aula de Iniciació II el joc anomenat “el pigall” (el lazarillo). En parelles, els nens s’hauran de guiar només amb la ajuda de l’escolta. Aquests seran el passos a seguir:

 

  1. En primer lloc farem les parelles. Un d’ells portarà els ulls tapats amb un mocador (aquest serà el cec) i el altre el guiarà (el pigall). Tocant-se les palmes de la mà, sense agafar-la, el pigall guiarà al seu company per la sala. Així s’estableix la confiança entre els dos jugadors.

 

  1. A continuació, el pigall escollirà un so inventat, que sigui clar i diferent del dels altres jugadors, per diferenciar-lo bé. Ara, el pigall es posarà una mica més lluny del cec i només el guiarà amb l’ajuda de aquest so.

 

  1. Quan el so ja estigui ben assimilat pel cec, es posarà a tots els cecs fent un cercle i els pigalls hauran de cridar al seu cec amb el mateix so, aquesta vegada encara més lluny.

 

 

  1. Per finalitzar, els cecs es posaran de nou en el cercle. Però ara seran els cecs qui hauran de fer un so, cadascú el que vulgui i hauran de fixar-se bé en el so que tinguin a dreta i esquerra: el pigalls desfaran el cercle i els cecs, solets, hauran de tornar a fer el cercle, guiant-se només pels so dels seus companys. Hauran de tornar a tenir, a dreta i esquerra, els mateixos companys que tenien al inici d’aquest pas.

 

Aquest joc, encara que ens sembli una mica difícil, es una bonica manera de mostrar als nen la importància de escoltar, de la concentració i de la necessitat del silenci per tot això. I, a més a més, es desenvolupa la seva consciència de la cura i la responsabilitat pels companys.

 

LA MODALITAT I LES EMOCIONS:

La modalitat es el color que porta la música i que ens parla de les emocions. Molta de la música que coneixem i, per descomptat, moltes de la cançons populars, estan compostes en dos modus: el modo major i el menor. Aquests modus es fan servir, entre altres paràmetres, per expressar diferents estats d’ànim. Així, en general, una melodia en modo major es relaciona amb un caràcter alegre, mentre que el menor te més a veure amb la tristesa.

La cançó “El advocat” presenta la mateixa melodia, primer en modo major, quan el text és més alegre i distesa, i després en menor quan un succés tràgic té lloc.

Amb aquesta cançó els nens desenvolupen la sensibilitat i fan la relació entre el missatge que es vol transmetre i la música.

Com proposta: podeu provar com sonarien altres cançons que estén aprenent a classe, si canviessin el seu modo. Què passaria? Potser el missatge de la cançó canviï totalment o potser també que no tinguessin res a veure, música i text.

Imagen 1

Anuncis