E4

PRACTIQUEM PER AL CONTROL DE DICTAT I PERCEPCIÓ AUDITIVA:

1.-Practiquem identificar intervals:

Interval Quiz

Llistat de links de cançons, per intervals

Entrenem intervals!

2.-Practiquem acords:

Practiquem acords PM,Pm, 5 disminuïda

 

3.-Practiquem el dictat ritmic en compàs compost:

Dictat compàs compost, ritme

 

4.- Dictats melòdics en compàs compost:

Dictat melòdic compàs compost amb alteracions

5.-No us oblideu de repassar les escales!!!!

6.-Dictat de funcions tonals:

Funcions tonals

 

AUDICIÓ DE LA SETMANA (DEURES FITXA 7)

L’Audició de la Fitxa 7 és un Lied meravellós del genial Fèlix Mendelssohn. Per fer els deures no t’oblidis de consultar els apunts sobre Lied!

Resultat d'imatges de mendelssohn

Maienlied

 

TERMES DE TEMPO:

Per determinar el tempo o velocitat d’una obra o melodia, fem servir paraules en italià. Hi ha una bona llista, però amb aquests jocs serà més fàcil aprendre-les:

Tempo I

Tempo II

 

REPASSEM CONCEPTES SOBRE TEMA AMB VARIACIONS?

 

</div>”>TEMA AMB VARIACIONS

 

SEGUIM TREBALLANT ANÀLISI: OBLIVION

Resultat d'imatges de piazzolla

Oblivion

 

DICTATS DE FRAGMENTS ORQUESTRALS:

El Dictat costa, però l’oïda s’entrena. Aquí tens alguns petits fragments orquestrals. Si pares una mica d’atenció segur que els pots resoldre. Són autocorrectius!

Dictats de fragments orquestrals

 

LES NOTES ESTRANYES:

Les notes estranyes

 

L’AUDICIÓ D’AQUESTA SETMANA: LA TRUITA DE SCHUBERT

Resultat d'imatges de SCHUBERT

Amb aquesta Audició treballarem diferents temes:

  1. El Quintet amb piano.
  2. El Lied.
  3. El tema amb variacions.

Escolteu-lo amb molta atenció, perquè val molt la pena!

Schubert, Quintet amb Piano “La Truita” (aquesta és l’Audició dels deures)

Die Forelle

EL LIED

 

EL LIED

-Lied és una paraula alemanya que vol dir “cançò”. El plural de Lied és Lieder.

-Normalment és una cançò basada en un poema i amb acompanyament de piano.

-L’acompanyament de piano estableix un diàleg amb el cantant.

-Un Lied és, per tant, un duet.

-El duet és l’exemple més petit d’agrupació de Cambra.

-La Música de Cambra es diu així perquè es tocava a les cambres dels Palaus, i per això s’escribia per a agrupacions o orquestres de pocs instruments.

-Schubert va ser un compositor romàntic (s.XIX) que va escriure molts Lieds.

-A les Schubertíades s’interpretaven els seus Lieds.

-Eduard Toldrà va escriure Lieds en llengua catalana.

-Va ser un compositor i violinista del segle XX.

-Va ser el fundador de la orquestra del Conservatori de Barcelona.

-Moltes de les seves cançons estan basades en poemes d’escriptors catalans com Josep Carner.

Schubert, Serenade: https://youtu.be/DkrCF4MrLXE

Schubert, Die Forelle: https://youtu.be/NF9DrUXowBo

Eduard Toldrà, Menta i Farigola: https://youtu.be/zLtRt7QAEnQ

Recordem l’orde de les veus humanes, de més greu a més aguda:

BAIX – BARÍTON – TENOR – CONTRALT– MEZZO-SOPRANO – SOPRANO

 

ESCOLTEM PLAYING FOR CHANGE

Stand by me

UN NOU DICTAT PER COMPLETAR: “BAJO EL MISMO SOL”

Bajo el mismo sol

 

Bajo el mismo sol

 

RECORDEM COM SONEN LES ESCALES MAJORS….

Escales Majors

UN VÍDEO INTERESSANT:

Bobby McFerrin

 

REPASSEM A FONS ELS INTERVALS

Fem equips i treballem aquests recursos:

1-Ruleta d’Intervals

2-Audició d’Intervals

3-Audició de 6es

4-Eartech

5-Fitxes

6-Entrena també a casa! 

7-Tots els intervals

 

SEMITONS CROMÀTICS, DIATÒNICS I ENHARMONIA

  • Semitó cromàtic: separa notes d’igual nom
  • Semitó diatònic: separa notes de nom diferent

Un “truqui”: di-atònic= di-ferent!

  • Enharmonia: dues notes són enharmòniques quan descriuen el mateix so, encara que facin servir grafies diferents:

enharmonicIgual que les paraules sinònimes!

 

ESTUDIEM LES ESCALES MAJORS I MENORS

Vols una ajudeta: aquí tens els apunts

ESCALES

Preguntes sobre escales

 

 

UNA VOLTETA PER HOGWARTS? NO SIGUIS MUGGLE I COMPLETA LA PARTITURA!

John Williams: Harry Potter

 

ALTERACIONS: PRÒPIES, ACCIDENTALS I DE PRECAUCIÓ

En una partitura podem observar diferents tipus d’alteracions:

Alteracions pròpies: les que porta la tonalitat de la peça. Afecten a tota la partitura i per això només cal avisar-les al començament, mitjançant l’armadura.

Alteracions accidentals: aparèixen al llarg de la partitura i només afecten a la nota a la que acompanyen fins al final  del compàs, a no ser que un becaire ens indiqui una altra cosa.

Alteracions de precaució: no són necesàries, però ens fan un avís per no cometre errors.

Ara que ja les coneixes, ho practiquem?

Alteracions

LLIGADURES: DE FRASE, D’UNIÓ I D’ARTICULACIÓ.

Pel que fa a les Lligadures, no has de confondre:

Lligadura de frase: ens indica la durada d’una frase musical i pot abarcar diferents compassos. De la mateixa manera, lligadures més petites ens emmarquen els periodes.

Lligadura d’unió: és el signe + en música. Serveix per afegir a una nota el valor de la nota següent i, d’aquesta manera, fer-la més llarga. Les dues notes han de tenir la mateixa alçada!. Es fa servir, especialment, quan volem que la durada d’una nota sobrepassi la barra de compàs.

Lligadura d’articulació: ens mostren un legato entre dues notes.

A veure si ets capaç de diferenciar-les:

Classes de Lligadures

 

ENCARA TENS PROBLEMES AMB LES ARMADURES? 

Si et costa cercar l’armadura, o el relatiu menor, o encara t’emboliques amb l’ordre dels sotinguts i dels bemolls, pots practicar-ho de manera divertida amb aquests jocs…ho intentem?

Treballem les armadures

Educaplay: tonalitats i armadures

Relatius Majors

Relatius Menors

 

COMENCEM A TREBALLAR EL CERCLE DE QUINTES:

circulo quintas color

 

ELEMENTS D’ANÀLISI D’UNA PARTITURA: AIXÒ US POT SER MOOOOLT ÚTIL!

ELEMENTS D_ANÀLISI D_UNA PARTITURAMÉS EXEMPLES DE CANÇONS FETES AMB ELS GRAUS TONALS:

MIKA: Lollipop   I-IV-V

JERRY LEE LEWIS: Great Balls of Fire   I-I-IV-I-V-IV-I

ESCOLTEM ELS GRAUS TONALS:

Practiquem l’escolta dels Graus Tonals amb una miqueta de Rock and Roll! Ets capaç de descobrir per quins acords passa??

 

 

Anuncis